Весна – гуляємо, спостерігаємо, творимо ….

Весна, а особливо, перші півтора місяці – корисний час для прогулянок. У цей період сонце особливо щедро обдаровує нас необхідним для організму ультрафіолетом. Крім того, прогулянки на свіжому повітрі – заняття корисне і яке потребує уваги, відповідальності та ентузіазму. Чим зайнятися з малюком під час весняної прогулянки? На що варто звернути увагу дитини, і якими іграми урізноманітнити час, проведений на вулиці?
Поки малюк лежить в колясці і мирно спить, цей час належить мамі. Можна сісти на лавку в сквері і почитати книжку, послухати музику, просто пройтися або поспілкуватися з подругою. Але коли дитина починає рухатися і пізнавати світ, прогулянка з ним перестає бути вашим особистим часом. Пора включатися у виховний процес, допомагаючи маляті відкривати для себе цей світ. Так що, перш ніж вийти на прогулянку, складіть план, визначте ваш маршрут і ознайомте з ним дитину. Краще за все не просто так виходити на вулицю, «тому що треба», а обрати якусь певну мету: погодувати птахів, запустити повітряного змія чи зібрати листя для букета, гербарію, пограти в м’яч, покататися на велосипеді в парку, сходити в ліс і т.п.
Постарайтеся не затьмарювати прогулянку з дитиною походами по магазинам, ринкам і аптекам, все це можна зробити і без нього. Якщо ж такої можливості немає, то спершу сходіть в магазин, щоб потім не тягти туди малюка, який ще не нагулявся. Сумки можна цілком завантажити в коляску або залишити на лавочці, в крайньому випадку – занести додому і потім сповна насолодитися прогулянкою.
Скажіть, хто з вас не запускав кораблики по весняних струмках? Напевно, таких знайдеться небагато. А ті, кому знайоме це задоволення, напевно пам’ятають, що замість корабликів часом в хід йшло все – сухі гілочки, папірці, шматочки пінопласту і навіть саморобні човники з фольги! Загалом-то, спорудити крихітний плавзасіб можна з чого завгодно, що є під рукою. Навіть фантика від цукерки або жуйки цілком достатньо.
Крім того, майже всі діти обожнюють шльопати по калюжах. Ще б пак, це ж скільки задоволення – стрибнути в саму середину, обдавши бризками оточуючих! Звичайно, з точки зору батьків це справжній кошмар: мокра дитина і одяг, бруд і наступні за всім цим соплі, застуда і кашель. З іншого боку, уявіть себе на місці дитини, зосереджено танцювати по калюжах і, якщо у вас ще жива частинка дитинства, то ви відчуєте абсолютний захват! Забороняти дитині скакати по калюжах чи ні – вирішувати, звичайно, батькам, але пам’ятайте, що гумові чоботи і непромокальні костюми (або штани) здатні захистити малюка від застуди і він отримає масу задоволення, вдосталь настрибавшись по воді.
Пізньої весни, коли на вулиці вже зовсім тепло, можна пограти з малюком в м’яч, в бадмінтон, запустити повітряного змія, сходити в зоопарк або покататися на атракціонах.
Спостерігаємо за природою
Організовуючи спостереження малюка за природою, ви вирішуєте одночасно ряд найважливіших завдань, а саме, формуєте в дитини знання про природу, вчите спостерігати і споглядати, розвиваєте естетичні смаки і навіть відповідальність.
У процесі короткочасних спостережень діти вчаться розрізняти форми, колір, величини, просторове розташування частин і характер поверхні (цей процес відмінно розвиває тактильність ). При ознайомленні з живими істотами (птахи, звірі, комахи) пізнається характер руху, звуки і поведінкові характеристики. Для накопичення знань про зростання і розвиток рослин, тварин і про сезонні зміни в природі використовується більш складний вид спостереження – довготривале. Але воно під силу тільки малюкам, не молодше 3 років, а краще після 4-5 років. При тривалому спостереженні діти порівнюють нинішній стан об’єкта з попереднім. Наприклад, білий зимовий сніг навесні змінюється на талі води, замість сніжинок з неба падають краплі дощу, замість сірого небо стає яскраво-блакитним, холодне зимове сонце змінюється теплими весняними променями, бутони розпускаються і перетворюються на квіти, а бруньки на деревах – в листя і т.п. У ході цих спостережень розвиваються такі якості, як кмітливість, спостережливість, удосконалюються аналітичні здібності, вміння порівнювати і робити висновки.
У будь-якому випадку спостереження має відбуватися за високої розумової активності дитини, воно має змушувати малюка думати , шукати відповіді на поставлені питання, розвивати допитливість, виховувати інтерес і дбайливе ставлення до природи і живих істот.
Навесні спостерігати за природою куди цікавіше, ніж взимку. Гуляючи з малям по вулиці, розкажіть йому про весну: чому тане сніг, звідки беруться численні струмки, чому так яскраво світить сонце і небо блакитне, а не сіре. Спробуйте разом з дитиною почути «весняні» звуки: дзюрчання струмків, спів птахів. Можна спробувати з малюком зімітувати спів птахів, ця вправа непогано розвиває слух.
Розкажіть дитині, які запахи приносить весна: талого снігу, березових бруньок, перших пролісків та ін. Розкажіть дитині, що відбувається навесні, після того , як розтане сніг, перелітні птахи повернуться з теплих країн, набухнуть бруньки на деревах, з-під снігу проб’ється перша травичка, розпустяться проліски. Коли розпуститься верба, покажіть її маляті, дайте помацати, розкажіть, що верба – одна з перших розпускається навесні, на її запах злітаються жучки, мушки, метелики. Зірвіть кілька гілок і віднесіть додому, запропонуйте малюкові поставити букет у вазу з водою і поспостерігати, як змінюються гілки, як з’являються на них перші листочки.
Можна спробувати знайти в парку чи сквері квіти мати-й-мачухи і кульбаб, коли вони розпустяться. Розкажіть малюкові про ці квіти, дайте помацати лист мати-й-мачухи, розкажіть, чому саме так його і називають (одна сторона листа м’яка і тепла, як мамині руки, а інша холодна і гладка, як зла мачуха). Понюхайте з малюком перші квіти (тільки виконуйте обережно, особливо в перший раз, щоб не спровокувати алергічну реакцію!), Дайте дитині можливість спробувати по запаху вгадати квітку, закривши очі.
Коли прилітають перші перелітні птахи, можна розповісти малюкові про них: де проводять зиму, коли і чому повертаються. Можна спорудити шпаківню (це завдання цілком під силу татам) і повісити її біля будинку чи балкона, або ж зробити годівницю для птахів прямо за вікном. Тоді малюк зможе не тільки самостійно годувати птахів, але й спостерігати за ними з дому.
Спостереження за весняними змінами у природі спонукають дітей не тільки до активної розумової діяльності, дитина вчиться порівнювати новий чуттєвий досвід з попереднім, робити перші узагальнення, а заодно поповнює свій словниковий запас. Крім того, нові знання при стабільному повторенні закріплюються і обов’язково відображаються у повсякденному мовленні маляти.

Джерело:http://megasite.in.ua/40794-vesna-gulyaehmo-sposterigaehmo-tvorimo.html